Blog

Cuti Sekolah ; WAKTU UNTUK BANGKIT! Bukan Sekadar ‘Membina Badan!’

Akhir-akhir ini kita kerap melihat viral-viral di media sosial tidak kiralah video, teks, atau gambar yang menunjukkan remaja kita mengeluarkan pandangan-pandangan yang kurang bernas dan tidak berjiwa besar.

Viral yang pertama, isu  soalan “Bila nak kahwin”  oleh makcik-makcik bila pulang ke kampung ketika raya. Yang menjadi viral adalah bila anak-anak muda menjawab persoalan itu dengan tidak berhemah dan mungkin kelihatan seperti kurang ajar dan tidak beradab. Antara jawapan-jawapan yang ada, “Eh, makcik bila pulak nak meninggal ..” , ada juga yang menjawab “ tu la, saya tunggu suami makcik untuk pinang saya, tapi tak masuk-masuk pulak ..”

BERJIWA KECIL

Kalau diamati jawapan-jawapan yang diberikan, kita boleh melihat, betapa kecilnya jiwa anak remaja kita. Mudah sentap dan tidak mampu untuk berhujah menggunakan akal yang waras. Jawapan-jawapan simplistik seperti ini seolah menunjukkan yang anak remaja kita lemah semangat dan tidak mempunyai jiwa yang besar.

Continue reading “Cuti Sekolah ; WAKTU UNTUK BANGKIT! Bukan Sekadar ‘Membina Badan!’”

Advertisements
Blog

Destinasi Percutian Sempena Cuti Sekolah! PERAK DARUL RIDZUAN!

Assalamualaikum semua. Cuti sekolah dah makin dekat kan? Mesti ada yang dah terbayang nak bercuti di mana tahun ini. Tahukah semua yang negara tercinta kita juga mempunyai tempat-tempat percutian yang menarik? Bukan sekadar pemandangan yang cantik, malah banyak benda yang boleh dipelajari di sana. Kali ini, Abang Yien nak berkongsi dengan semua 3 destinasi percutian menarik sambil belajar yang ada di Perak.

Pulau Pangkor

Lokasi pulau memang tidak asing di kalangan rakyat Malaysia. Di Perak, ada Pulau Pangkor. Selain Pulau Langkawi di Kedah, Pulau Pangkor merupakan pusat pelancongan paling terkenal di barat Semenanjung. Pulau Pangkor menyediakan pelbagai aktiviti tepi pantai & laut seperti snorkeling, menyelam dan aktiviti santai.

Pulau Pangkor juga terkenal dengan Kota Belanda yang mempunyai sejarah yang penting buat negeri Perak. Kota Belanda merupakan sebuah kubu peninggalan daripada kolonis Belanda yang berusia 300 tahun!

Muzium Taiping Perak

Muzium Taiping merupakan muzium yang tertua di Malaysia. Dibina pada 1883 dan menempatkan pelbagai barangan dan artifak sejarah Melayu. Seni bina muzium ini adalah unik kerana dipengaruhi oleh kesenian orang Inggeris dan Moor India. Lebih menarik lagi, bahan seperti putih telur, kirisan kulit kerang dan bancuhan simen digunakan sebagai bahan pembinaan yang dikatakan mempunyaidaya tahan struktur yang lebih lama.

Antara bahan pameran yang ada adalah koleksi spesimen binatang, tengkorak haiwan dan koleksi tembikar tanah yang tiada di tempat lain. Malah, ada koleksi pameran yang berusia ratusan tahun! Dahsyat kan? Lebih menarik lagi, muzium ini juga mempunyai beberapa mural 3D yang boleh dijadikan kenangan.

Zoo Taiping

Zoo Taiping adalah lokasi yang menarik yang menempatkan lebih 1000 ekor haiwan daripada 140 species yang diimport dari dalam dan luar negara. Banyaknya! Kalau adik-adik suka tengok binatang, di sini adalah tempat terbaik untuk melihat haiwan-haiwan liar seperti harimau, gajah, buaya, dan banyak lagi.

Lokasi zoo ini sendiri adalah unik kerana terletak di tempat yang kaya dengan kehijauan alam semula jadi. Suasana di dalam zoo ini penuh dengan pokok-pokok yang membuatkan kita lebih selesa untuk berjalan di bawah redup pokok. Tapi kalau dah penat, pengunjung juga disediakan perkhidmatan tram secara percuma.

Yang paling istimewa dengan zoo taiping adalah sesi malam ataupun Night Safari. Ketika siang, ada sesetengah haiwan yang pasif dan hanya aktif sewaktu malam menjelma. Jadi kalau nak tengok haiwan tersebut aktif, masuk lah zoo waktu malam ni. Cuma pesanan ialah tidak membawa lampu suluh atau menggunakan kamera ber’flash’ supaya tidak menakutkan haiwan-haiwan tersebut.

Jadi ini adalah antara tempat-tempat menarik yang terdapat di Perak yang boleh dijadikan lokasi untuk bercuti sambil belajar. Bercuti sambil memperkembangkan minda dengan ilmu. Pastinya cuti kita akan lebih menarik. Selamat bercuti.

 

Jom bercuti sambil kembangkan minda

Abang Yien

Blog

3 Cara Menghafaz Al-Quran Sewaktu Cuti Sekolah! No.3 Selalu Dipandang Ringan!

Assalamualaikum dan salam kerahmatan kepada semua. Pastinya para ibu bapa masih merancang ataupun sudah mempunyai perancangan untuk anak-anak anda sempena cuti sekolah hujung tahun ini. Pelbagai program dan perkhemahan ditawarkan untuk mengisi cuti sekolah anak-anak anda dengan aktiviti yang bermanfaat. Antara yang popular adalah program tahfiz atau hafazan Al-Quran. Di sini saya ingin berkongsi 3 tips mudah yang anda boleh terapkan  kepada anak-anak anda untuk menghafaz Al-Quran sempena cuti sekolah ini.

1. MULAKAN DIWAKTU PAGI

Pagi adalah waktu yang terbaik untuk anak-anak kita menghafaz. Jika anak anda sukar bangun pagi dan gemar tidur selepas subuh, mungkin kerana mereka tiada agenda untuk dilakukan sebelum ini, jadi cuti sekolah ini adalah masa terbaik untuk mendisiplinkan mereka dengan aktiviti hafazan yang berterusan.

Pada mulanya mungkin sedikit payah tapi latihan ini akan menjadi kebiasaan yang baik bagi anak anda untuk terus mencari  Al-Quran pada waktu pagi untuk hafazan mahupun bacaan. Waktu hafazan tidak perlu terlalu lama, mulakan dengan 1 jam sehari, supaya mereka dapat terus melakukan aktiviti mereka yang lain selepas itu. Yang penting ialah mulakan.

Continue reading “3 Cara Menghafaz Al-Quran Sewaktu Cuti Sekolah! No.3 Selalu Dipandang Ringan!”

Blog

Cipta Hobi Baru Sewaktu Cuti Sekolah! Point Ke-3 Mesti Ibu Suka!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Soalan ini sangat penting :

Ibu bapa dah sediakan aktiviti untuk anak-anak cuti sekolah ini?

Cuti sekolah kian hampir dan inilah masanya untuk ibu bapa sediakan aktiviti yang berfaedah dan bermanfaat untuk anak-anak. Apakah aktiviti yang boleh dibuat bersama anak-anak sepanjang cuti sekolah mereka?

Saya cadangkan untuk  anda  lakukan aktiviti bersukan atau riadah ataupun mencipta hobi yang baru bersama  anak-anak anda.

Kenapa bersukan atau riadah?

Aktiviti bersukan atau riadah merupakan salah satu amalan gaya hidup sihat. Bersukan atau beriadah ini juga dapat menenangkan fikiran sekali gus dapat menyihatkan tubuh badan kita dan juga anak-anak kita. Aktiviti ini juga dapat dijadikan satu aktiviti amalan mingguan keluarga anda.

Ia merupakan sebuah aktiviti ‘bonding’ yang murah, mudah dan mencapai matlamat!

Continue reading “Cipta Hobi Baru Sewaktu Cuti Sekolah! Point Ke-3 Mesti Ibu Suka!”

Blog

IDEA BERNAS Untuk Cuti Sekolah! Paling Mudah Adalah No.1 !

Nak Buat Apa Cuti Sekolah Ni?

Cuti sekolah bakal tiba. Anak-anak riang gembira. Cuti sudah dipohon. Ibu bapa sudah bersiap dengan segala persediaan yang dirasakan perlu. Inilah peluang untuk meluangkan masa berkualiti dengan anak-anak.

Tetapi, ibu bapa pula macam mana? Lebih-lebih lagi bagi ibu bapa bekerjaya yang susah nak minta cuti untuk pergi melancong. Jangan risau tuan-tuan dan puan-puan.

Menjadi ibu bapa boleh membuatkan kita jadi kreatif. Inilah masa untuk kita luangkan untuk anak-anak. Selain itu, kita juga boleh belajar kemahiran baru. Berikut ialah apa aktiviti yang boleh dirancang bagi memenuhi cuti sekolah anak-anak:

  1. Melayari laman web yang mesra kanak-kanak. Laman web yang mesra kanak-kanak menjadikan pembelajaran berjalan dengan menarik. Ibu bapa juga tidak perlu risau dengan maklumat yang bukan-bukan yang keluar di internet. Anak-anak dapat berseronok sambil belajar. Antara senarai laman web yang bagus untuk kanak ialah:

Continue reading “IDEA BERNAS Untuk Cuti Sekolah! Paling Mudah Adalah No.1 !”

Blog

Doa Senjata Kita!

Ada yang sudah berbelas tahun. Ada yang berpuluh tahun. Dan tidak kurang juga yang sudah berdekad usia dimamah namun masih belum mengetahui rahsia di depan mata. Rahsia bagaimana hidup ini bisa dibantu dan dipandu Sang Pencipta Alam. Rahsia tentang doa dan harapan yang jelas Allah nampakkan dalam surah yang paling popular dalam hidup kita yakni Al-Fatihah.

15578032_1343807838974532_8558529173039599944_o

TELITI DAN HAYATI

Andai kita meneliti dan menghayati setiap perkataan yang Allah ungkapkan dalam surah ini, maka kita bakal bangun dari mimpi dan mengerti betapa indahnya realiti. Dalam ayat kelima surah al-Fatihah, bukankan Allah telah berfirman, “KepadaMu kami  mengabdikan diri dan kepadaMu kami memohon pertolongan.”

Continue reading “Doa Senjata Kita!”

Blog

Cari Murabbi, Jadi Murabbi

 

Assalamualaikum semua! Harap semuanya ceria, bertenaga dan tidak putus asa dalam menjadikan diri anda seorang Muslim yang hebat!

Badrul Sani

Hari ini AMPAC nak berkongsi tip untuk anda, sbg Brilliant Student, bangkit menjadi pelajar yang hebat. Apakah caranya; CARI DAN JADI MURABBI?

Apa maksud Murabbi? Mudahnya, Murabbi ini difahami sebagai personal coach, guru istimewa atau personal trainer.

APA PERLUNYA MURABBI?

Dalam mencorak kejayaan, kita perlu bijak dalam mengatur strategi. Dan strategi yang terbaik adalah strategi daripada mereka yang telah mencapai kejayaan yang kita impikan. Strateginya sudah terbukti berkesan dan insyaAllah andai kita pula yang mengaplikasikannya, hasilnya pasti sama.

Continue reading “Cari Murabbi, Jadi Murabbi”