Blog

AJAR ANAK RASA KECEWA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera ibu dan ayah hebat. Hari ini saya ingin kongsikan tentang satu isu iaitu “kecewa”. Untuk orang dewasa, kecewa itu mungkin sesuatu yang sudah sinonim dan kadangkala sudah menjadi norma kehidupan kita. Ya bukan? Tetapi jika anak-anak yang kecewa, agaknya samakah persepsi mereka dengan kita yang sudah jauh usianya dengan anak yang masih baru nak kenal dunia?

KECEWA DARI KACA MATA ANAK

Rasa kecewa ialah satu pengamalan yang menyakitkan kepada anak-anak selepas mereka rasa gagal melakukan sesuatu. Akan ada rasa sesuatu yang hilang, hampa dan rasa putus asa bila mereka gagal untuk capai impian dan harapan mereka atau mereka percaya yang mereka gagal untuk penuhi harapan orang lain terutamanya ibu bapa.

Rasa kecewa itu ialah reaksi semula jadi kepada kegagalan. Tetapi sesetengah anak-anak bertindak balas terhadap kekecewaan dengan cara yang akan menambahkan lagi kegagalan mereka seperti kurang berusaha, mudah menyerah ataupun terus menyerah kalah dan berhenti untuk melakukan sesuatu. Reaksi ini akan menyebabkan mereka rasa tak berguna dan rendah diri yang mana bila berlarutan akan menghalang mereka daripada mencapai matlamat untuk masa hadapan mereka. Kecewa selepas gagal ialah benda biasa. Tapi jangan jadikan ianya sesuatu yang membuatkan anak-anak semakin lemah dan akhirnya rebah.

SISI POSITIF KECEWA

Walau pedih dan sakit macam mana sekalipun, rasa kecewa itu ada baiknya pada diri anak-anak. Ibu bapa akan lihat kekecewaan sebagai sesuatu yang menyakitkan untuk anak mereka. Tetapi, ibu bapa boleh ubah persepsi itu dengan menganggap ia sebagai satu peluang kepada anak untuk mereka hadapi dengan diri sendiri dan menjadi kuat.

  • Kecewa itu tanda minat dan semangat pada sesuatu. Ibu bapa boleh pantau anak-anak dan lihat apa minat mereka. Sebagai contoh, anak gagal dalam pertandingan catur dan kecewa yang teramat, maka tahulah ibu bapa yang anak sangat minat dengan catur. Dari situ ibu bapa boleh galakkan lagi anak berusaha untuk pertandingan seterusnya.
  • Peluang untuk perkembangan kendiri yang lebih baik. Supaya anak-anak berjiwa besar, apabila jatuh boleh bangkit semula dan terus berusaha.
  • Supaya anak tahu erti susah payah dan usaha untuk capai apa yang disukai. Bukan semua benda senang dapat dengan minta pada ibu bapa.
  • Kekecewaan menguatkan diri anak. Supaya anak tidak membesar cengeng dan tidak temper tantrum bila tak dapat sesuatu yang diingini.

CARA TANGANI KEKECEWAAN ANAK

Ibu bapa kadang-kadang buntu macam mana nak pujuk anak yang kecewa. Jika tersalah cakap lagi teruk merajuknya nanti.

Jadi ibu bapa boleh bertanya pada anak-anak apa yang boleh mereka lakukan untuk selesaikan isu yang berlaku. Beri mereka kuasa atas diri mereka sendiri bagaimana jalan penyelesaian yang difikirkan. Apa-apa sahaja yang terjadi selepas itu menjadikan anak-anak lebih bertanggungjawab terhadap pilihan diri sendiri.

 Jangan memperkecilkan dan tidak mengendahkan perasaan kecewa anak-anak. Ia akan menjadikan anak-anak rasa ibu bapa tidak mengambil berat akan diri mereka. Ibu bapa perlu berempati dengan anak supaya mereka boleh rasa yang ianya normal untuk rasa sedih bila gagal capai sesuatu dan ia bukanlah sesuatu yang boleh merosakkan mereka.

Sokong mereka tetapi bukan dengan memberi ganjaran material dengan niat menenangkan. Anak-anak yang dah terbiasa dengan dapat hadiah jika sedih akan menganggap kegagalan dan kesedihan ialah tiket untuk mereka minta apa-apa sahaja daripada ibu bapa selepas itu. Buka mata anak-anak dengan melihat kegagalan sebagai satu peluang untuk berkembang dan menjadi lebih baik.

Tiada perlindungan dari kekecewaan. Kita perlu kuat untuk tanganinya dengan diri sendiri.

 

Dikongsi oleh,

AMPACoach Sakinah.

Advertisements
Blog

Masa Untuk Menjadi Luar Biasa Sudah Tiba!

Assalamualaikum semua!

2018 sudah pun bermula. Semangat baru. Azam baru.

Persoalannya, bagaimana untuk berubah menjadi seorang yang baru? Yang lebih hebat. Lebih cemerlang.

Inilah detik yang ditunggu-tunggu oleh ibu bapa seluruh Malaysia. Pendaftaran PROGRAM PREMIUM KANAK-KANAK dan REMAJA AMPAC kini dibuka!

Jika anda seorang ibu atau bapa, ini PELUANG untuk meletuskan potensi anak anda ke tahap LUAR BIASA. InsyaAllah!

Jika anda seorang pelajar, ini MASANYA untuk bangkit dan menjadi seorang pelajar yang LUAR BIASA! InsyaAllah!

Jom ke pautan ini untuk maklumat lanjut dan pendaftaran online!

Klik sini utk PROGRAM PREMIUM KANAK-KANAK (7-12 tahun)
www.PROGRAMKANAK-KANAK.com

Klik sini utk PROGRAM PREMIUM REMAJA (13-17 tahun)
www.PROGRAMREMAJA.com

Oh ya! Kami ada buka tawaran harga promosi untuk anda yang pantas membuat keputusan hebat ini! Cuma…siapa cepat, dia dapat ye!

Blog

Bersedia Gaya Bijak Untuk MULAKAN PERSEKOLAHAN! No.2 Paling Penting!

Assalamualaikum & apa khabar semua? Hai adik-adik semua! Senyum la sikit, barulah ceria. Hari ini saya nak kongsi dengan adik-adik semua tentang teknik BERSEDIA GAYA BIJAK UNTUK MULAKAN PERSEKOLAHAN!

Apabila kita sudah cuti panjang dihujung tahun, agak sukar untuk membetulkan “mood” untuk semangat ke sekolah. Bahkan masih ada yang bermain di saat akhir musim cuti dan mereka tidak sedar dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan pada saat hujung cuti ini.

Dengan sedikit persiapan yang saya akan kongsikan adik-adik tentu mampu mempersiapkan diri untuk kembali ke sekolah dengan lebih bersemangat & ceria.

Ini beberapa tips yang boleh dilakukan !

Continue reading “Bersedia Gaya Bijak Untuk MULAKAN PERSEKOLAHAN! No.2 Paling Penting!”

Blog

Cuti Sekolah ; WAKTU UNTUK BANGKIT! Bukan Sekadar ‘Membina Badan!’

Akhir-akhir ini kita kerap melihat viral-viral di media sosial tidak kiralah video, teks, atau gambar yang menunjukkan remaja kita mengeluarkan pandangan-pandangan yang kurang bernas dan tidak berjiwa besar.

Viral yang pertama, isu  soalan “Bila nak kahwin”  oleh makcik-makcik bila pulang ke kampung ketika raya. Yang menjadi viral adalah bila anak-anak muda menjawab persoalan itu dengan tidak berhemah dan mungkin kelihatan seperti kurang ajar dan tidak beradab. Antara jawapan-jawapan yang ada, “Eh, makcik bila pulak nak meninggal ..” , ada juga yang menjawab “ tu la, saya tunggu suami makcik untuk pinang saya, tapi tak masuk-masuk pulak ..”

BERJIWA KECIL

Kalau diamati jawapan-jawapan yang diberikan, kita boleh melihat, betapa kecilnya jiwa anak remaja kita. Mudah sentap dan tidak mampu untuk berhujah menggunakan akal yang waras. Jawapan-jawapan simplistik seperti ini seolah menunjukkan yang anak remaja kita lemah semangat dan tidak mempunyai jiwa yang besar.

Continue reading “Cuti Sekolah ; WAKTU UNTUK BANGKIT! Bukan Sekadar ‘Membina Badan!’”

Blog

3 SEBAB REMAJA PERLU BERHENTI MEROKOK! Sebab Ketiga Memang POWER!

Assalamualaikum semua yang sedang membaca artikel kali ini. Wahhhh semua nampak CERIA sekali !

Hari ini saya nak mencoret tentang isu yang cukup popular di kalangan remaja.

Apakah dia? Berhenti Merokok !

Semua orang tahu rokok itu merosakkan kesihatan. Rokok mengandungi 4000 jenis racun di dalamnya. Rokok mengundang 1001 penyakit berbahaya. Kesan buruknya bukan sekadar kepada perokok malah mereka yang berada di sekitar perokok.

Kasihan perokok… Hari-hari orang menyumpah seranah atas sikap mereka. Hari-hari juga orang terdetik di hati mendoakan yang tidak elok kepada mereka.

Zaman sekarang ini, boleh dikatakan semua jenis sekolah ada pelajar yang menghisap rokok.

Lagi sedih apabila pelajar sekolah rendah pun telah menjadi seorang perokok. Mereka seolah-olah tidak tahu akan keburukan merokok.

Sedangkan begitu banyak kempen atau di media sosial yang menceritakan tentang keburukan malah ada yang siap dengan “cara-cara” berhenti lagi.

Hari ini saya nak sentuh 3 Sebab Anda Perlu Berhenti Merokok yang saya rasa pelajar hari ini wajib tahu.

Continue reading “3 SEBAB REMAJA PERLU BERHENTI MEROKOK! Sebab Ketiga Memang POWER!”

Blog

Destinasi Percutian Sempena Cuti Sekolah! PERAK DARUL RIDZUAN!

Assalamualaikum semua. Cuti sekolah dah makin dekat kan? Mesti ada yang dah terbayang nak bercuti di mana tahun ini. Tahukah semua yang negara tercinta kita juga mempunyai tempat-tempat percutian yang menarik? Bukan sekadar pemandangan yang cantik, malah banyak benda yang boleh dipelajari di sana. Kali ini, Abang Yien nak berkongsi dengan semua 3 destinasi percutian menarik sambil belajar yang ada di Perak.

Pulau Pangkor

Lokasi pulau memang tidak asing di kalangan rakyat Malaysia. Di Perak, ada Pulau Pangkor. Selain Pulau Langkawi di Kedah, Pulau Pangkor merupakan pusat pelancongan paling terkenal di barat Semenanjung. Pulau Pangkor menyediakan pelbagai aktiviti tepi pantai & laut seperti snorkeling, menyelam dan aktiviti santai.

Pulau Pangkor juga terkenal dengan Kota Belanda yang mempunyai sejarah yang penting buat negeri Perak. Kota Belanda merupakan sebuah kubu peninggalan daripada kolonis Belanda yang berusia 300 tahun!

Muzium Taiping Perak

Muzium Taiping merupakan muzium yang tertua di Malaysia. Dibina pada 1883 dan menempatkan pelbagai barangan dan artifak sejarah Melayu. Seni bina muzium ini adalah unik kerana dipengaruhi oleh kesenian orang Inggeris dan Moor India. Lebih menarik lagi, bahan seperti putih telur, kirisan kulit kerang dan bancuhan simen digunakan sebagai bahan pembinaan yang dikatakan mempunyaidaya tahan struktur yang lebih lama.

Antara bahan pameran yang ada adalah koleksi spesimen binatang, tengkorak haiwan dan koleksi tembikar tanah yang tiada di tempat lain. Malah, ada koleksi pameran yang berusia ratusan tahun! Dahsyat kan? Lebih menarik lagi, muzium ini juga mempunyai beberapa mural 3D yang boleh dijadikan kenangan.

Zoo Taiping

Zoo Taiping adalah lokasi yang menarik yang menempatkan lebih 1000 ekor haiwan daripada 140 species yang diimport dari dalam dan luar negara. Banyaknya! Kalau adik-adik suka tengok binatang, di sini adalah tempat terbaik untuk melihat haiwan-haiwan liar seperti harimau, gajah, buaya, dan banyak lagi.

Lokasi zoo ini sendiri adalah unik kerana terletak di tempat yang kaya dengan kehijauan alam semula jadi. Suasana di dalam zoo ini penuh dengan pokok-pokok yang membuatkan kita lebih selesa untuk berjalan di bawah redup pokok. Tapi kalau dah penat, pengunjung juga disediakan perkhidmatan tram secara percuma.

Yang paling istimewa dengan zoo taiping adalah sesi malam ataupun Night Safari. Ketika siang, ada sesetengah haiwan yang pasif dan hanya aktif sewaktu malam menjelma. Jadi kalau nak tengok haiwan tersebut aktif, masuk lah zoo waktu malam ni. Cuma pesanan ialah tidak membawa lampu suluh atau menggunakan kamera ber’flash’ supaya tidak menakutkan haiwan-haiwan tersebut.

Jadi ini adalah antara tempat-tempat menarik yang terdapat di Perak yang boleh dijadikan lokasi untuk bercuti sambil belajar. Bercuti sambil memperkembangkan minda dengan ilmu. Pastinya cuti kita akan lebih menarik. Selamat bercuti.

 

Jom bercuti sambil kembangkan minda

Abang Yien

Blog

BATAS AURAT DAN PERGAULAN Dalam Keluarga. Satu Peringatan!

Belakangan ini, tular perbuatan-perbuatan sumbang di media elektronik dan juga media cetak perilaku-perilaku ‘haruan makan anak’, seks, liwat, gangguan seksual dan pelbagai lagi perlakuan di luar tabie yang berlaku dalam keluarga sendiri, seolah-olah perbuatan tersebut sudah menjadi lumrah sehingga tiada lagi perasaan gerun, marah, simpati dan takut dalam kalangan masyarakat abad ini.

Sungguh merisaukan!

Hal ini berlaku demikian adalah disebabkan oleh trend pemakaian yang mendedahkan aurat oleh kaum hawa itu sendiri juga pergaulan tanpa batasan di antara ayah dengan anak, abang dengan adik, cucu dengan atuk dan sebagainya.

Ya! Ada aurat yang perlu dipelihara baik daripada dilihat dan ada batas-batas pergaulan yang perlu dijaga walaupun bersama dengan keluarga sendiri.

Continue reading “BATAS AURAT DAN PERGAULAN Dalam Keluarga. Satu Peringatan!”

Blog

3 Cara Menghafaz Al-Quran Sewaktu Cuti Sekolah! No.3 Selalu Dipandang Ringan!

Assalamualaikum dan salam kerahmatan kepada semua. Pastinya para ibu bapa masih merancang ataupun sudah mempunyai perancangan untuk anak-anak anda sempena cuti sekolah hujung tahun ini. Pelbagai program dan perkhemahan ditawarkan untuk mengisi cuti sekolah anak-anak anda dengan aktiviti yang bermanfaat. Antara yang popular adalah program tahfiz atau hafazan Al-Quran. Di sini saya ingin berkongsi 3 tips mudah yang anda boleh terapkan  kepada anak-anak anda untuk menghafaz Al-Quran sempena cuti sekolah ini.

1. MULAKAN DIWAKTU PAGI

Pagi adalah waktu yang terbaik untuk anak-anak kita menghafaz. Jika anak anda sukar bangun pagi dan gemar tidur selepas subuh, mungkin kerana mereka tiada agenda untuk dilakukan sebelum ini, jadi cuti sekolah ini adalah masa terbaik untuk mendisiplinkan mereka dengan aktiviti hafazan yang berterusan.

Pada mulanya mungkin sedikit payah tapi latihan ini akan menjadi kebiasaan yang baik bagi anak anda untuk terus mencari  Al-Quran pada waktu pagi untuk hafazan mahupun bacaan. Waktu hafazan tidak perlu terlalu lama, mulakan dengan 1 jam sehari, supaya mereka dapat terus melakukan aktiviti mereka yang lain selepas itu. Yang penting ialah mulakan.

Continue reading “3 Cara Menghafaz Al-Quran Sewaktu Cuti Sekolah! No.3 Selalu Dipandang Ringan!”

Blog

Produktiviti Hebat Cuti Sekolah! BERDEBAT DGN ANAK? Cara Keempat Memang POWER!

Assalamu’alaikum warahmatullahi wabarakatuh.. cuti sekolah semakin dekat dan inilah masanya untuk anda tahu apakah aktiviti atau lebih tepat PRODUKTIVITI yang patut kita berikan kepada anak-anak sepanjang cuti sekolah mereka.

Antara yang menarik dan ‘rare’ adalah berdebat! Ya, BERDEBAT! Debat yang sihat, beradab dan merangsang minda.

Kenapa perlu berdebat dengan anak-anak? Jom kita tengok sebab-sebabnya!

Definisi Debat

Bagi memudahkan anda faham apa istilah sebenar berdebat ialah merupakan perbahasan dan pertukaran pendapat mengenai sesuatu isu dengan saling memberi alasan yang disertakan maklumat, bukti dan data yang kukuh bagi mempertahankan pendapat masing-masing.

Debat juga sering kali diadakan dalam bentuk pertandingan yang dilakukan di sekolah-sekolah dan universiti. Bunyi macam menarik je kan? Memang sangat-sangat menarik sekiranya kita mengaplikasikan rekreasi minda sebegini bersama anak-anak.

Oh ya, tak perlu bayangkan yang kita akan berdebat dengan anak-anak seperti pertandingan debat ye. Tiada kerajaan dan pembangkang. Tiada hakim dan penjaga masa.

Continue reading “Produktiviti Hebat Cuti Sekolah! BERDEBAT DGN ANAK? Cara Keempat Memang POWER!”

Blog

Cipta Hobi Baru Sewaktu Cuti Sekolah! Point Ke-3 Mesti Ibu Suka!

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Soalan ini sangat penting :

Ibu bapa dah sediakan aktiviti untuk anak-anak cuti sekolah ini?

Cuti sekolah kian hampir dan inilah masanya untuk ibu bapa sediakan aktiviti yang berfaedah dan bermanfaat untuk anak-anak. Apakah aktiviti yang boleh dibuat bersama anak-anak sepanjang cuti sekolah mereka?

Saya cadangkan untuk  anda  lakukan aktiviti bersukan atau riadah ataupun mencipta hobi yang baru bersama  anak-anak anda.

Kenapa bersukan atau riadah?

Aktiviti bersukan atau riadah merupakan salah satu amalan gaya hidup sihat. Bersukan atau beriadah ini juga dapat menenangkan fikiran sekali gus dapat menyihatkan tubuh badan kita dan juga anak-anak kita. Aktiviti ini juga dapat dijadikan satu aktiviti amalan mingguan keluarga anda.

Ia merupakan sebuah aktiviti ‘bonding’ yang murah, mudah dan mencapai matlamat!

Continue reading “Cipta Hobi Baru Sewaktu Cuti Sekolah! Point Ke-3 Mesti Ibu Suka!”